Geschikt voor zowel PO (groep 7, 8) en VO (brugklas en tweede klas) ook is Groeilampje uitermate geschikt als buitenschools project.
In de klas op een basisschool kan een onderwijzer het project vrijwel probleemloos invoeren in de lessen. Voor middelbare scholen is Groeilampje het project om techniek- en biologie docenten bij elkaar te brengen.
Naast verschillende kerndoelen zijn ook de 21st century skills verwerkt binnen Groeilampje. Zo wordt de leerling gestimuleerd om kritisch te denken. Door de diversiteit van de plant te laten zien wordt nieuwsgierigheid opgewekt. Al deze verrassende invalshoeken zorgen voor nieuwe ideeën en een open houding. Binnen het project wordt ‘denken buiten gebaande paden’ en ‘nieuwe samenhangen kunnen zien’ gestimuleerd. Er wordt tenslotte een lamp van een plant gemaakt.
Groeilampje is een bewerkelijk project. Vandaar dat er een beroep wordt gedaan op het probleemoplossend denken en handelen van de leerling. Ook is er voldoende ruimte voor zelfregulering, ieder Groeilampje is uniek! Het creatief denkvermogen en verbeeldingskracht van de leerling wordt op verschillende manieren aangemoedigd. Zorgvuldigheid, geduld en met aandacht een taak uitvoeren wordt beloond. De leerling ziet het namelijk terug in het eindproduct, het Groeilampje.
Bestellen van Groeilampje is per
01-01-2020 niet meer mogelijk.
De leerllingen zaaien en zorgen voor een plantje.
De leerlingen creëren verschillende groei-milieus en ontdekken onder welke omstandigheden een zaadje wel of niet uitkomt.
De leerlingen leren over erfelijkheid en plantenveredeling.
De onderlinge verhoudingen tussen mens, mileu en mais komen aan bod. Er worden kritische vragen bedacht over het gebruik van mais.
Deze belangrijke begrippen binnen biologie en de levenskenmerken staan deze les centraal.
Leerlingen bereiden hun eigen voedsel en de voedselkringloop komt aanbod.
Leerlingen proberen te achterhalen welke planten en insecten er bij hun maisplant leven.
Aan de hand van een microscoop zien de leerlingen een plantaardige cel. Ze leren over bijbehorende begrippen.
De leerlingen leren wat oogsten inhoud en oogsten zelf hun maisplant.
De leerlingen leren over zetmeel en winnen zelf zetmeel in.
De leerlingen leren over (bio-) plastic, de plastic soep en gaan vervolgens zelf aan de slag met het maken van bioplastic.
Er wordt uitleg geven over verschillende materiaaleigenschappen. Vervolgens passen leerlingen dit toe op de door hun gemaakte proeven en maken hier een staafdiagram bij.
In deze les staan de vezels centraal. Verschillende nerfstructuren komen aanbod. Vervolgens winnen de leerlingen de vezels van de bladeren in.
In deze les maken de leerlingen hun lampenkap.
De leerlingen maken hun lampenvoet. Vervolgens wordt er besproken wat geleiding is en hoe een stroomkring eruit ziet.
In deze les gaan de leerlingen hun eigen stroomkring maken. Ook leren ze solderen. Aan het einde van deze les heeft iedere leerling een Groeilampje gemaakt.
De Leerlingen denken na over een toepasselijke vraagprijs en schrijven een reflectie. De restmaterialen worden nog gebruikt en wellicht wordt er een expositie georganiseerd.
Bestellen van Groeilampje is per
01-01-2020 niet meer mogelijk.